Moet je als eigenaar van zonnepanelen gaan betalen als je je opgewekte stroom teruglevert aan het net? Dat is wat de eerste energieleverancier nu bij haar klanten gaat doorvoeren. Hoe dit zit leggen we in dit artikel zo eenvoudig mogelijk uit. Om het probleem te snappen is het goed om te weten hoe je energierekening is opgebouwd en welke kosten er gemaakt worden.
De energierekening bestaat uit 3 delen.
- De leveringskosten, dit is het deel dat de energieleverancier bepaalt en waar je als consument keuzevrijheid voor hebt (bijvoorbeeld Essent, Green Choice, vd Bron, etc.);
- De netbeheerkosten, dit zijn de kosten voor het transport van stroom. De netbeheerder (in Brabant is dit Enexis) stelt deze kosten vast en zijn voor iedereen gelijk;
- Belastingen en overheidsheffingen.
Deze onderdelen bij elkaar betaal je aan de door jou gekozen energieleverancier. Op de netbeheerkosten zit nu het knelpunt.
Wat is er nou aan de hand bij huishoudens met zonnepanelen?
Als je veel stroom opwekt met je panelen en deze stroom niet direct voor je eigen huishouden gebruikt, dan gaat deze stroom naar het net. Zo kan jouw stroom gebruikt worden door bijvoorbeeld woningen zonder zonnepanelen of bedrijven. Voor dit zogenaamde terugleveren van stroom krijg je een vergoeding van je energieleverancier, je verkoopt immers jouw stroom aan iemand anders.
Op dit moment (2023) kennen we nog de salderingsregeling. Met deze regeling wordt op jaarbasis bekeken hoeveel stroom je zelf van het net hebt afgenomen (bijvoorbeeld ‘s-avonds als het licht en de televisie aan staan en je zonnepanelen géén stroom opwekken) en hoeveel je hebt teruggeleverd. Over het verschil moet je dan het energietarief betalen, of krijg je de teruglever-vergoeding.
In de praktijk zien we dat er in de zomermaanden veel stroom wordt teruggeleverd (je hebt meer opgewekt dan dat je verbruikt) en in de wintermaanden, als er minder zonuren zijn, juist meer stroom van het net wordt gevraagd.
Dit lijkt zo prima te werken. Er is echter een probleem voor de netbeheerder. Zij hebben de taak om te zorgen dat iedereen van stroom kan worden voorzien. En vooral in de zomermaanden komt er steeds meer stroom beschikbaar, doordat er steeds meer zonnepanelen liggen, dan dat er vraag is naar stroom. Die stroom moet de netbeheerder ergens laten, de vraag naar en het aanbod van energie moet in balans blijven. Een manier om het te veel aan stroom eenvoudig op te slaan is er (nog) niet. Hierdoor maakt de netbeheerder steeds meer kosten om een en ander goed te verdelen op die momenten dat er een overschot aan stroom is. Deze kosten komen nu bij iedereen terug op de energierekening.
Zo betaalt iedereen mee aan de extra kosten van de netbeheerder voor de stroom levering/verdelingen van zonnepanelen. Nu is er de eerste energieleverancier die heeft besloten om deze kosten niet aan alle klanten door te rekenen, maar alleen aan de klanten die zonnepanelen hebben. Zij zorgen immers ook voor deze extra kosten.
Zijn zonnepanelen dan nog wel een goede keuze?
Voor het milieu sowieso en ook voor de gezamenlijke opgave in de energietransitie. We gaan (moeten) toch allemaal af van de fossiele brandstoffen (aardgas, steenkolen etc).
Het klinkt een beetje raar, maar als jij je stroom van je zonnepanelen ‘verkoopt’ aan het net, dan krijg je daar een teruglever vergoeding voor (na saldering), maar moet je ook betalen voor de extra kosten van de netbeheerder.
Onze verwachting is dat steeds meer energieleveranciers de netbeheerderkosten op deze manier gaan verdelen. Het moment dat dit ook voor jou van toepassing wordt, is afhankelijk van je energieleverancier én je contract. Heb je een vast contract? Dan kan dit niet eerder worden doorgevoerd dan na afloop van je contractperiode.
Desalniettemin denkt Woon Duurzaam Adviseur dat het plaatsen van zonnepanelen op je eigen woning nog steeds een verstandige keuze is.
Puur op basis van deze extra kosten wordt een investering op zonnepanelen minder interessant. De terugverdientijd die nu vaak rond de 6-7 jaar is, zal wat langer worden. Als je bedenkt dat zonnepanelen prima 25 jaar mee gaan, dan is het nog steeds een goede investering. De eerder omschreven salderingsregeling zal wel ergens de komende jaren worden afgebouwd, waardoor de terugverdientijd nog wat verder zal oplopen.
Als je nog twijfels hebt over de aanschaf van zonnepanelen, dan raden we aan om juist niet langer te wachten maar zo snel mogelijk aan de slag te gaan.
Wat kun je doen om deze extra kosten te drukken?
Als je geen stroom teruglevert, dan hoef je ook deze kosten niet te betalen. Je zou je zonnepanelen “uit” kunnen zetten, maar dat willen we zeker niet promoten. Het beste kan je zorgen dat je de stroom die opwekt zo veel als mogelijk ook direct zelf verbruikt. Dus de wasmachine laten draaien als de zon schijnt en je elektrische auto overdag thuis opladen. Dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan begrijpen we. Een andere, aanvullende oplossing kan de thuis-batterij zijn. Dan sla je je stroom thuis op in plaats van dat je het terug levert aan het net. Op een later moment (bijvoorbeeld ‘s-avonds) gebruik je dan deze stroom weer voor je huishouden. Een thuisbatterij is nog best kostbaar, maar door deze ontwikkeling zal de vraag toenemen en de prijs mogelijk zakken. Bovendien verwachten wij dat er op enig moment ook een subsidieregeling komt voor de opslag van stroom thuis.
Op grote schaal blijft het wel een probleem waar (door de overheid?) een oplossing voor moet komen. Met een thuisbatterij kan je het teveel aan stroom in de zomer en het te kort aan stroom in de winter niet overbruggen.
Wil je nog beter begrijpen hoe het transport van energie werkt en vraag en aanbod in balans blijft, lees dan dit artikel.
De Woon Duurzaam Adviseur helpt
Wil je hulp bij de beslissing of zonnepanelen iets voor jou zijn? Wij onderzoeken dit voor jouw specifieke situatie en rekenen voor wat de terugverdientijd kan zijn. Neem vooral contact met ons op, ook voor andere vragen over het verduurzamen van je eigen woning. Dan kijken wij samen met jou naar de beste oplossing.